Den enda av Nämnden för båtlivsutbildnings kurser som omfattar praktik i form av framförande av båt på sjön i såväl högfart, lågfart och t ex tilläggningar under olika vind och strömförhållanden är just denna kurs - Manöverintyg.
Det viktigaste i kursen är övning i handhavande som syftar till att öka förmågan och säkerhet för båten, besättningen och för andra sjöfarare samt att fömedla riskmedvetenhet och därmed minimera riskerna.
Förkunskaper: Egentligen inga alls, men det underlättar om du har Förarintyg och/eller viss erfarenhet av framförandet av båt till sjöss.
Ur innehållet:
- Gott sjömanskap – utkik, fartanpassning, svall, väjning, riskeliminering
- Skrovformers påverkan, styrning, powertrim, trimplan, girar
- Olika körformer – i högfart i mot- sid- och medsjö, i lågfart, tilläggningar mm.,
- Risker – överplaning, wobbling, galoppering, svall mm.
- Konstruktion, utrustning, säkerhet, nöd, man-över-bord
- Echo-körning, miljö, sjöräddning, bogsering, knopar
- Delar av Sjö- och Fartygssäkerhetslagen, delar av internationella Sjövägsregler
Läs mera på Nämnden för Båtlivsubildning NFB www.batlivsutbildning.se/manoverintyg-for-hogfartsbat. Läs om ”NFB:s regler om sjövett och hänsyn”.
Upplägg: Teori 2 kvällar om vardera 4 lektionstimmar á 45 minuter. Praktik på sjön heldag där varje deltagare får sitta vid ratten i ca 1,5 timme.
Studielitteratur: ”Körteknik för snabba motorbåtar” + Båtsportskolans kompendium.
Prov och examen: Skriftligt och praktisk prov i samband med praktiken.
OBS! I många år har det utretts om det skall krävas ett obligatoriskt intyg för att få framföra snabbgående motorbåtar och vattenskoter och sedan en tid har HAV – Hav- och Vattenmyndigheten – framfört en begäran om detta till regeringen. SvD skriver 23.4.2015.: ”Inför åldergräns och förarbevis för vattenskoter, föreslår riksdagens trafikutskott. Det eniga utskottet vill att riksdagen uppmanar regeringen om åtgärderna genom ett tillkännagivande”.
Kontakta gärna Per Erlandsson,
, om du har några frågor.
Utbildningen bedrivs i samverkan mellan Lommabuktens Seglarklubb och SS Pinhättan.