Sidan håller på att ladda, vänligen vänta...
Aktiviteter Logga in Skapa konto
  • Anmälan
  • LBS Jollesegling
    • Träningsgrupper
    • Optimist Grön
      • mar 2023
      • Optimist Grön VT-23
    • Optimist Röd
      • jan 2023
      • Optimist Röd VT-23
    • Optimist Blå
      • jan 2023
      • Optimist Blå VT-23
    • 29er
      • jan 2023
      • 29er VT-23
    • Zoom8
      • jan 2023
      • Zoom8 VT-23
    • RS Aero
      • jan 2023
      • RS Aero VT-23
    • RS Feva
      • jan 2023
      • RS Feva VT-23
  • LBS - Klubbaktiviteter
    • Kansli, styrelse och kommittéer
    • Styrelsemöte LBS
      • jan 2022
      • Styrelse
    • Kansliet Öppettider
      • dec 2022
      • Kansli
    • Jollekommitté
      • jan 2023
      • Jollekommitté
Personnummer med 12 siffror i formatet ÅÅÅÅMMDDNNNN.
Glömt lösenordet?

Anmälan
  • Anmälan
  • LBS Jollesegling
    • Träningsgrupper
    • Optimist Grön
      • mar 2023
      • Optimist Grön VT-23
    • Optimist Röd
      • jan 2023
      • Optimist Röd VT-23
    • Optimist Blå
      • jan 2023
      • Optimist Blå VT-23
    • 29er
      • jan 2023
      • 29er VT-23
    • Zoom8
      • jan 2023
      • Zoom8 VT-23
    • RS Aero
      • jan 2023
      • RS Aero VT-23
    • RS Feva
      • jan 2023
      • RS Feva VT-23
  • LBS - Klubbaktiviteter
    • Kansli, styrelse och kommittéer
    • Styrelsemöte LBS
      • jan 2022
      • Styrelse
    • Kansliet Öppettider
      • dec 2022
      • Kansli
    • Jollekommitté
      • jan 2023
      • Jollekommitté
  • Logga in
    • Personnummer med 12 siffror i formatet ÅÅÅÅMMDDNNNN.
      Glömt lösenordet?
  • Skapa konto
  • Svenska (Swedish)
    • English (English) English
  • Svenska (Swedish) Svenska
  • English (English) English
Lommabuktens Seglarklubb-logotype
Lommabuktens Seglarklubb 77 års båtliv i Lommabukten 1946 - 2023
  • Hem
    • Nyheter
      • Nyhetsbrev
  • Gästhamn
  • Kölbåt
    • Seglingskommittén
    • Kappseglingsnyheter
    • Seglingskommitténs plan och mål 2022
    • Fyrtornsrundan 2023
    • Lomma Sail Trim Cup med Gransegel den 20-21 maj, 2023
    • Kappseglingsreferat
    • Seglingslänkar
    • Tidigare år
      • 2022
        • Lomma Sail Trim Cup 2022-05-14
          • Information om träningssegling
          • Resultat
        • Fyrtorn 2-handed 2022
          • Inbjudan
          • Bansträckning
          • Seglingsföreskrifter
          • Rorsmansförklaring
          • Loggblad
          • Slutliga starttider
          • Tracking Fyrtorn 2-handed
          • Resultat
        • Torsdagsseglingar 2022
          • Information
          • Anmälan
          • Schema
          • Starttider jakt
          • Resultat
        • KM 2022 kölbåt
          • Inbjudan KM 2022
          • Anmälan
          • Seglingsföreskrifter
          • Resultat LBS KM 2022 kölbåtar
        • KM Snipe
      • 2021
        • Fyrtorn 2-handed 2021
          • Inbjudan
          • Anmälan och anmälda deltagare
          • Bansträckning
          • Tracking Fyrtorn 2-handed 2021
          • Loggblad
          • Rorsmansförklaring
          • Slutliga starttider
          • Seglingsföreskrifter
          • Resultat
        • Lomma Sail Trim Cup 2021 - INSTÄLLD
        • Torsdagsseglingar 2021
          • Information
          • Anmälan
          • Schema
      • 2020
        • Lomma Sail Trim Cup 2020 - INSTÄLLD
      • 2019
        • Lomma Sail Trim Cup 2019
          • Anmälda deltagare
          • Båtlyft
          • Resultat
    • Snipe
      • Nyheter om Snipe
  • Båtliv
    • Båtlivskommittén
    • Båtlivsnyheter
    • Eskadrar
      • Årets eskader
      • Tidigare eskadrar
    • Snärtan, LBS H-båt
      • Snärtan på Fyrtorn2handed 2016
        • Referat
    • Torsdagsträffar
      • Torsdagsträffar tidigare säsonger
    • Seglingsskildringar och resebrev
      • En amatörs bekännelse - med Snärtan på H-båt SM 2015
      • Ta båten till Roskilde
      • Passe er när ni seglar till Tyskland
      • Med Excalibur kanalvägen till Medelhavet
    • Tips & Trix
      • Ett till experiment med Capsaicin mot havstulpaner
      • Havstulpanerfarenhet i Lomma 2016
      • Drevsäck mot beväxning
      • Cayennepeppar i båtbottenfärgen?
    • Bilder
    • LBS Sailor's Pub
    • Verksamhetsberättelser Båtlivskommittén
    • LBS 70 år 1946-2016
      • JubileumsFEST 5 juni 2016
        • JubileumsHELG 4-6 juni 2016
          • LBS 70 år JubileumsSEGLING 6 juni 2016
          • Om LBS 1946-2016
        • ÖPPET KlubbHUS 4-5 juni 2016
        • Anmälan LBS 70-års JubileumsFEST 5 juni
    • LBS 75+ Jubileumsfest
      • LBS 75+ Jubileumsfest 4 juni 2022
      • Anmälan LBS +75 Jubileumsfest
  • Jollesegling
    • Jollekommittén
      • Ansvarsområden
      • Verksamhetsberättelse
      • Målsättningar
      • Mest aktiva juniorseglare
      • Nils Öbergs vandringspris
      • Klubbmästare jolle
    • Träning
      • Träningsgrupper
    • Regatta
      • Onsdagssegling
      • Öresund Race i Lomma
      • Lomma Beach Race
      • Lomma Skiff Regatta - JSM 29er
      • GP6 RS Aero och RS Tera
      • KM för jollar
      • Blodiga Yxan
    • Läger
      • Seglarläger optimist
      • NEXT LEVEL OPTI CAMP
    • Material
      • Adoptera Optimistjolle
      • Torrdräkt utlåning
      • kläder vid segling
      • RS Feva
      • Zoom8
      • Följebåt vid privat träning
    • Seglarskola
      • Pirat
      • Nybörjare Optimistjolle
      • Fortsättare Optimistjolle
      • 2-mansjolle RS Feva
      • Kappseglare Optimistjolle
  • Väder
  • Nautiska kurser
    • Boka båtkurs
    • Nyheter Nautiska Kurser
    • Utbildningskommittén
    • Våra kurser
  • Om LBS
    • Båtplats
      • Ansökan om medlemskap & båtplats
      • Båtplatskommittén
      • Medlemmar båtplatskommittén
      • Hamninfo
      • Mastskjulen
      • Miljöstationen
      • Grönmarkera din plats när du seglar ut
      • FH - Frihavnsordningen
      • Bevakning på landplatsen och i hamnen
      • Landplatsen Strykjärnet
        • Landplatskarta Strykjärnet (Reviderad 2020-02-20)
        • Elbom till landplatsen
        • Landplatsansökan
      • Kranbilar
      • Gasbildning under landplatsen
      • Dokument
        • Pallning av båtar
        • Lathund för båtplatsinnehavare 2019
        • Årsplan 2015
        • Placering av båt på landplatsen
        • Egenkontroll av fritidsbåt
        • Råd från polisen
        • Miljöstationen
        • Landplatsen (uppdaterad 2012-03-07)
        • Mastskjulen
        • Stöldskyddsmärkning med SmartDNA
      • Verksamhetsberättelser Båtplatskommittén
        • Säsongen 2015
    • Bygg & anläggning
      • Byggnads- och anläggningsnyheter
      • Byggnads- och anläggningskommittén
      • Medlemmar Bygg & anläggningskommittén
      • Båtbottentvätt med kran på Varvstorget
      • Fallskyddsutrustning
      • Verksamhetsberättelser Byggnads- och anläggningskommittén
    • Stadgar
    • ABC för LBS
    • Miljö & Säkerhet
      • Miljöplan
      • Miljökommittén
    • Olycksfallsförsäkring för LBS medlemmar
    • Styrelse
    • Kansli
      • Ansökan medlemskap & båtplats i Lomma
      • Klubbhusbokning
    • Vision
    • Kommunikationspolicy
    • Personuppgifter & Integritet
    • Kommittéer
      • Evenemang
    • Evenemang
      • LBS 70 år 1946-2016
        • JubileumsHELG 4-6 juni 2016
        • ÖPPET KlubbHUS 4-5 juni 2016
        • JubileumsFEST 5 juni 2016
        • JubileumsSEGLING 6 juni 2016
        • Om LBS 1946-2016
      • LBS 75+ Jubileumsfest
    • Flaggreglemente
    • Valberedning
      • Valberedningsnyheter
    • Revisorer
    • Om hemsidan
    • Verksamhetsberättelser
      • Säsongen 2018-2019
      • Säsongen 2017-2018
      • Säsongen 2016-2017
      • Säsongen 2015-2016
      • Säsongen 2014-2015
      • Säsongen 2019-2020
      • Säsongen 2020-2021
    • Facebook
    • Föreningen
  • LBS webbshop
  • Kontakta oss
  • Seglarskola
  1. Båtliv
  2. Tips & Trix
  3. Drevsäck mot beväxning

Drevsäck mot beväxning

Drevsäck mot beväxning

UPPDATERAD: 08 JUN 2016
Skribent: Lars Geironson / Andres Asu

 

Mitt tips började som en idé förra året och som jag testat denna sommar med mycket positivt resultat.

Bakgrund: Jag har min båt Sea Ray 240 med Bravo 3 drev i Lomma hamn. Inför varje säsong bottenmålar jag båten med bottenfärg och drevet spraymålar jag med propeller-bottenfärg efter att först sprayat med primer. Propellrarna slipas med slippapper och poleras. Under 3–4 veckor fram till mitten av juli får båten alltid ligga stilla i hamn eftersom vi då brukar vara bortresta. Under denna tid etablerar sig mängder av snäckor (havstulpaner) på drevet och propellrarna medan det bara sätter sig enstaka snäckor på skrovet. Jag har diskuterat mitt problem med leverantören av färgen men inte fått någon bra förklaring till varför jag får dessa mängder av snäckor trots bottenfärgen.

För att snäckorna skall trivas och etablera sig krävs det saltvatten och ljus. Det salta vattnet kan jag inte påverka men ljuset kan jag påverka. Därför gjorde jag av svart dammfolie i PVC en säck i form av ett rektangulärt kar som anpassades till drevets storlek. I ovankanten av säcken fäste jag två stycken flytkroppar av tryckimpregnerat trä på vardera långsidan. I de flytkroppar som ligger närmast akterspegeln fäste jag två stycken rostfria öglor i vardera flytkroppen med en lina som löper genom öglorna som en snörning och en ögla i vardera flytkropp längst akterut ovanför propellrarna med en lina i vardera öglan.

Med hjälp av en båtshake trär jag på säcken över drevet. När man drar i linan som fungerar som snörning smiter säcken åt och hänger på drevet. Linorna som sitter fästa i flytkropparna över propellrarna drar jag genom båtens öglor på aktern så att flytkropparna sitter tätt tillsammans så ljusinsläppet i säcken blir så litet som möjligt.

Det blir ju ett litet merarbete att ta av och på säcken varje gång man skall ut med båten men det är det absolut värt. Fram till den 1 augusti hade jag inte fått en enda snäcka på drev och propellrar. Under perioden 1 augusti till 1 september har jag inte haft på säcken och då har några enstaka snäckor satt sig på propellrarna. På säckens utsida sitter nu 1000-tals snäckor som jag får ta bort med högtryckstvätt och skrapa.

Resultatet av denna test innebär att jag inte kommer att bottenmåla drevet till nästa säsong. Blir resultatet lika bra då kommer jag säkert att montera en membranduk i vattnet på min båtplats för att skydda hela skrovet mot snäckor och helt komma ifrån användning av giftig bottenfärg.

Båthälsningar

Lars Geironson

 


Våra sponsorer

Bokning av varvskranen Bokning av varvskranen
Svenska Sjö Svenska Sjö
Cleanboat Cleanboat

Viktiga länkar

  • Boka aktivitet
  • Kontakta oss
  • Medlems -och användarvillkor
  • Bokningsvillkor
  • Dataskyddsförordningen (GDPR)
  • Mer information om cookies

Aktuellt

  • Ett säkert vårtecken ... 25 jan 2023
  • Kvällsträffar för akt... 17 jan 2023
  • Julhälsning från Kapst... 7 jan 2023
  • Anmälan öppen Fyrtorns... 7 jan 2023
  • Anmälan öppen Lomma Sa... 6 jan 2023

Lommabuktens SK

  • Box 12
    SE-234 21
    Lomma
  • 46-40-413016
  • lbs@lbs.nu
  • https://www.lbs.nu/
  • https://www.facebook.com/LommabuktensSeglarklubb
KanslietOnline™
Ladda ned på Google Play Ladda ned i App Store
  Jag accepterar

På vår webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Mer information om cookies.