Sidan håller på att ladda, vänligen vänta...
Aktiviteter Logga in Skapa konto
  • Anmälan
  • LBS Jollesegling
    • Träningsgrupper
    • Optimist Grön
      • mar 2023
      • Optimist Grön VT-23
    • Optimist Röd
      • jan 2023
      • Optimist Röd VT-23
    • Optimist Blå
      • jan 2023
      • Optimist Blå VT-23
    • 29er
      • jan 2023
      • 29er VT-23
    • Zoom8
      • jan 2023
      • Zoom8 VT-23
    • RS Aero
      • jan 2023
      • RS Aero VT-23
    • RS Feva
      • jan 2023
      • RS Feva VT-23
  • LBS - Klubbaktiviteter
    • Kansli, styrelse och kommittéer
    • Styrelsemöte LBS
      • jan 2022
      • Styrelse
    • Kansliet Öppettider
      • dec 2022
      • Kansli
    • Jollekommitté
      • jan 2023
      • Jollekommitté
Personnummer med 12 siffror i formatet ÅÅÅÅMMDDNNNN.
Glömt lösenordet?

Anmälan
  • Anmälan
  • LBS Jollesegling
    • Träningsgrupper
    • Optimist Grön
      • mar 2023
      • Optimist Grön VT-23
    • Optimist Röd
      • jan 2023
      • Optimist Röd VT-23
    • Optimist Blå
      • jan 2023
      • Optimist Blå VT-23
    • 29er
      • jan 2023
      • 29er VT-23
    • Zoom8
      • jan 2023
      • Zoom8 VT-23
    • RS Aero
      • jan 2023
      • RS Aero VT-23
    • RS Feva
      • jan 2023
      • RS Feva VT-23
  • LBS - Klubbaktiviteter
    • Kansli, styrelse och kommittéer
    • Styrelsemöte LBS
      • jan 2022
      • Styrelse
    • Kansliet Öppettider
      • dec 2022
      • Kansli
    • Jollekommitté
      • jan 2023
      • Jollekommitté
  • Logga in
    • Personnummer med 12 siffror i formatet ÅÅÅÅMMDDNNNN.
      Glömt lösenordet?
  • Skapa konto
  • Svenska (Swedish)
    • English (English) English
  • Svenska (Swedish) Svenska
  • English (English) English
Lommabuktens Seglarklubb-logotype
Lommabuktens Seglarklubb 77 års båtliv i Lommabukten 1946 - 2023
  • Hem
    • Nyheter
      • Nyhetsbrev
  • Gästhamn
  • Kölbåt
    • Seglingskommittén
    • Kappseglingsnyheter
    • Seglingskommitténs plan och mål 2022
    • Fyrtornsrundan 2023
    • Lomma Sail Trim Cup med Gransegel den 20-21 maj, 2023
    • Kappseglingsreferat
    • Seglingslänkar
    • Tidigare år
      • 2022
        • Lomma Sail Trim Cup 2022-05-14
          • Information om träningssegling
          • Resultat
        • Fyrtorn 2-handed 2022
          • Inbjudan
          • Bansträckning
          • Seglingsföreskrifter
          • Rorsmansförklaring
          • Loggblad
          • Slutliga starttider
          • Tracking Fyrtorn 2-handed
          • Resultat
        • Torsdagsseglingar 2022
          • Information
          • Anmälan
          • Schema
          • Starttider jakt
          • Resultat
        • KM 2022 kölbåt
          • Inbjudan KM 2022
          • Anmälan
          • Seglingsföreskrifter
          • Resultat LBS KM 2022 kölbåtar
        • KM Snipe
      • 2021
        • Fyrtorn 2-handed 2021
          • Inbjudan
          • Anmälan och anmälda deltagare
          • Bansträckning
          • Tracking Fyrtorn 2-handed 2021
          • Loggblad
          • Rorsmansförklaring
          • Slutliga starttider
          • Seglingsföreskrifter
          • Resultat
        • Lomma Sail Trim Cup 2021 - INSTÄLLD
        • Torsdagsseglingar 2021
          • Information
          • Anmälan
          • Schema
      • 2020
        • Lomma Sail Trim Cup 2020 - INSTÄLLD
      • 2019
        • Lomma Sail Trim Cup 2019
          • Anmälda deltagare
          • Båtlyft
          • Resultat
    • Snipe
      • Nyheter om Snipe
  • Båtliv
    • Båtlivskommittén
    • Båtlivsnyheter
    • Eskadrar
      • Årets eskader
      • Tidigare eskadrar
    • Snärtan, LBS H-båt
      • Snärtan på Fyrtorn2handed 2016
        • Referat
    • Torsdagsträffar
      • Torsdagsträffar tidigare säsonger
    • Seglingsskildringar och resebrev
      • En amatörs bekännelse - med Snärtan på H-båt SM 2015
      • Ta båten till Roskilde
      • Passe er när ni seglar till Tyskland
      • Med Excalibur kanalvägen till Medelhavet
    • Tips & Trix
      • Ett till experiment med Capsaicin mot havstulpaner
      • Havstulpanerfarenhet i Lomma 2016
      • Drevsäck mot beväxning
      • Cayennepeppar i båtbottenfärgen?
    • Bilder
    • LBS Sailor's Pub
    • Verksamhetsberättelser Båtlivskommittén
    • LBS 70 år 1946-2016
      • JubileumsFEST 5 juni 2016
        • JubileumsHELG 4-6 juni 2016
          • LBS 70 år JubileumsSEGLING 6 juni 2016
          • Om LBS 1946-2016
        • ÖPPET KlubbHUS 4-5 juni 2016
        • Anmälan LBS 70-års JubileumsFEST 5 juni
    • LBS 75+ Jubileumsfest
      • LBS 75+ Jubileumsfest 4 juni 2022
      • Anmälan LBS +75 Jubileumsfest
  • Jollesegling
    • Jollekommittén
      • Ansvarsområden
      • Verksamhetsberättelse
      • Målsättningar
      • Mest aktiva juniorseglare
      • Nils Öbergs vandringspris
      • Klubbmästare jolle
    • Träning
      • Träningsgrupper
    • Regatta
      • Onsdagssegling
      • Öresund Race i Lomma
      • Lomma Beach Race
      • Lomma Skiff Regatta - JSM 29er
      • GP6 RS Aero och RS Tera
      • KM för jollar
      • Blodiga Yxan
    • Läger
      • Seglarläger optimist
      • NEXT LEVEL OPTI CAMP
    • Material
      • Adoptera Optimistjolle
      • Torrdräkt utlåning
      • kläder vid segling
      • RS Feva
      • Zoom8
      • Följebåt vid privat träning
    • Seglarskola
      • Pirat
      • Nybörjare Optimistjolle
      • Fortsättare Optimistjolle
      • 2-mansjolle RS Feva
      • Kappseglare Optimistjolle
  • Väder
  • Nautiska kurser
    • Boka båtkurs
    • Nyheter Nautiska Kurser
    • Utbildningskommittén
    • Våra kurser
  • Om LBS
    • Båtplats
      • Ansökan om medlemskap & båtplats
      • Båtplatskommittén
      • Medlemmar båtplatskommittén
      • Hamninfo
      • Mastskjulen
      • Miljöstationen
      • Grönmarkera din plats när du seglar ut
      • FH - Frihavnsordningen
      • Bevakning på landplatsen och i hamnen
      • Landplatsen Strykjärnet
        • Landplatskarta Strykjärnet (Reviderad 2020-02-20)
        • Elbom till landplatsen
        • Landplatsansökan
      • Kranbilar
      • Gasbildning under landplatsen
      • Dokument
        • Pallning av båtar
        • Lathund för båtplatsinnehavare 2019
        • Årsplan 2015
        • Placering av båt på landplatsen
        • Egenkontroll av fritidsbåt
        • Råd från polisen
        • Miljöstationen
        • Landplatsen (uppdaterad 2012-03-07)
        • Mastskjulen
        • Stöldskyddsmärkning med SmartDNA
      • Verksamhetsberättelser Båtplatskommittén
        • Säsongen 2015
    • Bygg & anläggning
      • Byggnads- och anläggningsnyheter
      • Byggnads- och anläggningskommittén
      • Medlemmar Bygg & anläggningskommittén
      • Båtbottentvätt med kran på Varvstorget
      • Fallskyddsutrustning
      • Verksamhetsberättelser Byggnads- och anläggningskommittén
    • Stadgar
    • ABC för LBS
    • Miljö & Säkerhet
      • Miljöplan
      • Miljökommittén
    • Olycksfallsförsäkring för LBS medlemmar
    • Styrelse
    • Kansli
      • Ansökan medlemskap & båtplats i Lomma
      • Klubbhusbokning
    • Vision
    • Kommunikationspolicy
    • Personuppgifter & Integritet
    • Kommittéer
      • Evenemang
    • Evenemang
      • LBS 70 år 1946-2016
        • JubileumsHELG 4-6 juni 2016
        • ÖPPET KlubbHUS 4-5 juni 2016
        • JubileumsFEST 5 juni 2016
        • JubileumsSEGLING 6 juni 2016
        • Om LBS 1946-2016
      • LBS 75+ Jubileumsfest
    • Flaggreglemente
    • Valberedning
      • Valberedningsnyheter
    • Revisorer
    • Om hemsidan
    • Verksamhetsberättelser
      • Säsongen 2018-2019
      • Säsongen 2017-2018
      • Säsongen 2016-2017
      • Säsongen 2015-2016
      • Säsongen 2014-2015
      • Säsongen 2019-2020
      • Säsongen 2020-2021
    • Facebook
    • Föreningen
  • LBS webbshop
  • Kontakta oss
  • Seglarskola
  1. Båtliv
  2. Tips & Trix
  3. Cayennepeppar i båtbottenfärgen?

Cayennepeppar i båtbottenfärgen?

Cayennepeppar i båtbottenfärgen?

UPPDATERAD: 08 JUN 2016
Skribent: Björn Mossberg

 

LBS-aren Björn Mossberg har provat blanda starka pepparblandningar i bottenfärgen, läs hans erfarenheter här.

 

Ett allmänt gissel för båtägare är beväxning på båtbotten. Vilken båtägare älskar till exempel havstulpaner? Ett råd som ibland hörs för att minska påväxten är att blanda i cayennepeppar i bottenfärgen. Själv har jag gjort så under flera år och tycker att påväxten har varit betydligt mindre jämfört med tidigare. Dessutom har jag använt vit bottenfärg på inrådan av en marinbiolog eftersom havstulpaner föredrar mörka ytor framför ljusa. Det är statistiskt bevisat att det blir mer beväxning på en svart båtbottenfärg jämfört med en vit.

Man kan undra varför cayennepeppar kan fungera. Svaret finns kanske i ämnet capsaicin som utvinns ur chilifrukter och som är det som gör att chilifrukter smakar starkt. Förutom att användas som smärtstillande i hudkrämer fungerar det som hämmande för tillväxt av vattenburna organismer, t ex havstulpaner. Att capsaicin har den effekten är känt sedan flera år. Det har testats av båtbottenfärgstillverkare men resultat av sådana tester har visat stora variationer. Anledningen, enligt företaget Axichem, är att det naturliga ämnet capsaicin varierar mycket i kvalitet och tillgången på ämnet är ojämn. Det företaget lyckats med är att tillverka syntetiskt capsaicin, med hög och jämn kvalitet. Man har sökt biocidgodkännande från EU för att kunna testa ämnet, som är biologiskt nedbrytbart. 

Kanske kan man dra slutsatsen att användandet av cayennepeppar inte är helt fel eftersom cayennepeppar innehåller capsaicin. Själv blandar jag i 1,5 kryddburkar cayennepeppar per 2,5 liters båtbottenfärg, Biltemas vita västkustfärg. Tidigare blandade jag i cayennepeppar när färgen skulle användas. Det gjorde att botten blev lite knottrig och den vita färgen blev lite skär. I år blandades cayennepeppar i färgen 24 timmar innan målningen. Cayennepepparen löstes upp och färgen förblev vit. Effekten är nog densamma, för botten var helt ren från havstulpaner. Årets kyliga havsvatten har kanske bidragit. Flera andra klubbmedlemmar säger att de haft lite beväxning i år. Min båt blev i år något överlastad och den målade vattenlinjen hamnade ca fem centimeter under vattenytan. Där har det växt rejält, ett band med havstulpaner sitter utmed hela styrbordssidan, den sida som ligger i skugga när båten är förtöjd vid kajplatsen. Det fanns inga havstulpaner på babordssidan som är solsidan.

Skovelhjulet till loggen slutar ofta att fungera på grund av påväxten av havstulpaner. En bekant, som har båt i Höllviken, målar skovelhjulet, lägger lite cayennepeppar i handen och blåser så att det fastnar i den våta färgen på skovelhjulet. Han hävdar att han inte längre har beväxningsproblem på sin logg. Vad gäller propellern skall man aldrig måla den, enligt vår lärare på LBS båtmekanikerkurs. Bästa metoden tycks vara att blankpolera propellern med mycket fint papper, t ex våtslipa med 1200 papper eller polera med autosol. Då får havstulpanerna svårt att sätta sig på den glatta ytan. 

Man kan försöka ta bort havstulpanerna rent fysiskt i samband med att de sätter sig. Skärgårdsstiftelsen ger ut havstulpanvarningar för Östersjön. Man kan anmäla sig till stiftelsen och få en SMS när havstulpanerna sätter sig. Då har man ca två veckor på sig att tvätta bort havstulpanerna. Under den tiden är de fortfarande enkla att tvätta bort. Varningarna brukar komma från mitten av juli till slutet av augusti för Östersjön, inklusive Blekinge och södra Skåne. En rekommendation är att båtägare själva känner efter, från början av juli, om havstulpaner satt sig på skrovet. Det är dax att agera om botten känns lite knottrig. De är lätta att tvätta bort när de är små, mindre än 1 mm. För västkusten finns inte motsvarande havstulpanvarning. Anledningen är att det bara finns en sorts havstulpan i Östersjön. På västkusten finns flera olika sorter som sätter sig vid olika tillfällen.

Ett tips vid upptagningen för att enkelt ta bort havstulpaner på propellern är att lägga propellern i vanlig trädgårdsättika över en natt. Ättikan löser upp allt kalk. Till och med ringarna efter havstulpanerna försvinner.

För egen del kommer jag att fortsätta använda cayennepeppar. ”Styrkan” hos peppar mäts i scoville. Cayennepeppar har ca 30,000 - 50,000 scoville, men det finns peppar som är mycket starkare. Man skulle kanske odla fram några av dessa, t ex Komodo Dragon Chili Pepper som uppmäter 2,2 miljoner scoville och använda i båtbottenfärgen nästa säsong. Då kanske till och med båtgrannarna kunde få nytta av att jag pepprar båten.

Björn Mossberg

 


Båtbotten vid upptagningen 12 oktober. Ett fåtal havstulpaner på propellern, men inget på den målade båtbotten.


Ovanför den målade vattenlinjen växte det ordentligt med havstulpaner, men bara på den sida av båten som låg i skugga när båten var förtöjd. Vattenlinjen blev fel pga överlast ombord.


Våra sponsorer

Bokning av varvskranen Bokning av varvskranen
Svenska Sjö Svenska Sjö
Cleanboat Cleanboat

Viktiga länkar

  • Boka aktivitet
  • Kontakta oss
  • Medlems -och användarvillkor
  • Bokningsvillkor
  • Dataskyddsförordningen (GDPR)
  • Mer information om cookies

Aktuellt

  • Ett säkert vårtecken ... 25 jan 2023
  • Kvällsträffar för akt... 17 jan 2023
  • Julhälsning från Kapst... 7 jan 2023
  • Anmälan öppen Fyrtorns... 7 jan 2023
  • Anmälan öppen Lomma Sa... 6 jan 2023

Lommabuktens SK

  • Box 12
    SE-234 21
    Lomma
  • 46-40-413016
  • lbs@lbs.nu
  • https://www.lbs.nu/
  • https://www.facebook.com/LommabuktensSeglarklubb
KanslietOnline™
Ladda ned på Google Play Ladda ned i App Store
  Jag accepterar

På vår webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Mer information om cookies.