Havstulpanerfarenhet i Lomma 2016

  • 17 nov 2016

image: Havstulpanerfarenhet i Lomma 2016

Medlem Björn Mossberg har sedan mitten av maj till slutet på oktober haft en testplatta vid sin förtöjningsplats för att undersöka beväxningen av havstulpaner. Ta del av hans erfarenheter här.

Sedan mitten av maj har jag haft en testplatta vid min förtöjningsplats, plats E 672, för att undersöka beväxningen av havstulpaner.

Plattan fick hänga i vattnet på två meters djup och var en gammal skärbräda av plast med dimensionen 50 x 60 cm som delades in i tre delar. En del var obehandlad, en del beströks med Biltemas vita västkustfärg, och en del beströks med samma färg men med en tillsats av capsaicin.

Capsaicin utvinns från chilipeppar och är det ämne som gör chilipeppar starkt. Ämnet hämmar biologisk påväxt och är nedbrytbart i miljön, dvs miljövänligt. Företaget Axichem har tagit fram syntetiskt tillverkat capsaicin, för att få jämnare kvalitet och få volym på tillverkningen.

De arbetar tydligen fortfarande på att möta EUs regelverk för att kunna göra fullskaliga tester. Jag kontaktade Axichem och frågade om man kunde få vara med och testa deras produkt. Svaret blev nej eftersom det är tillverkarna av färg som kommer att testa deras produkt. Men, jag kunde få lite capsaicin att ha i min vanliga båtbottenfärg om jag önskade. Motkravet var att dokumentera mina erfarenheter.

Tidigare har jag använt cayennepeppar i färgen, i år blev det i stället capsaicin.

För en tid sedan var det dax att ta upp båten och testplattan. Beväxningen av den omålade delen av plattan, efter fem månader i vattnet, är kraftig. Havstulpaner växer som en tät matta. ”Insprängda” mellan havstulpanerna växer blåmusslor. De delar av plattan som målats har däremot ingen beväxning, vare sig Biltemas vita västkustfärg eller den med tillsats av capsaicin. Båtbotten var i princip fri från havstulpaner. Det fanns kanske fem-sex havstulpaner på kölen respektive rodret. De satt på rodret respektive kölens skarpa bakkant. I övrigt var det fritt från havstulpaner. Hela skrovet hade en mörk beläggning. En tillfällig båtgranne berättade att det tog ungefär en vecka i LBS ”lagun” att få lika mycket brun beläggning som det tog en hel säsong att få i mannens hemmahamn Skanör. 

Beväxning av propellern har hittills, under drygt tio år med båten, varit ett sorgebarn. Det har alltid varit mycket beväxning av havstulpaner, ibland så mycket att marchfarten vid motorgång halverats. I år prövade jag metoden att maskinpolera den trebladiga foldingpropellern. Poleringen gjordes med Abralonskivor, nr 2000 och nr 4000. Propellern blev mycket blank och såg ut som ny. Den blev tydligen så blank och glatt att havstulpanerna hade svårt att sätta sig. Det fanns bara några enstaka havstulpaner, vilket framgår av bilden. Propellern har fått ligga en natt i en spann med trädgårdsättika. Ättikan löste upp havstulpanernas skal till 100 %. Av havstulpanerna syns inte minsta spår.

Slutsatsen av experimentet med plattan är att Biltemas vita västkustfärg fungerar mycket bra utan tillägg av cayennepeppar eller capsaicin. Och det lönar sig att blankpolera propellern. Det ger lite båtpyssel under vintermörka dagar.

Björn


Testplattan som indelades i tre sektioner. Det syns ingen skillnad mellan de två målade sektionerna, den högra delen med Biltemas vita västkustfärg och mittdelen som målats med samma färg med tillsats av capsaicin.


Båtbotten var i princip helt fri från havstulpaner, men hade en brun beläggning som var enkel att spola av.


Propellern hade mycket mindre havstulpanbeväxning än tidigare, trots att det antagligen varit ett "normalår" för havstulpanbeväxning.