Kallelse till LBS årsmöte 25/11

  • 11 nov 2021

Medlemmar i Lommabuktens Seglarklubb kallas till årsmöte 2021 i Lomma kommuns Sessionssal eller digitalt. Anmälan via formulär. Årsmöteshandlingar med verksamhetsberättelser, motioner, valberedningens förslag & kommittéernas planer är bifogade.

Datum:Torsdag 2021-11-25

Tid: Mötet startar 19.00

Plats: Sessionssalen Lomma Kommun, Hamngatan 3 eller Digitalt via Zoom på dator eller smartphone från annan plats.

               Anmälningsformulär årsmöte 25/11

               Alla handlingar till årsmötet hittar du här 

I LBS:s stadgar står att årsmöte ska hållas årligen före november månads utgång och i LBS:s årskalender är datumet satt till den 25/11.

Årsmötet hålls i år i samma lokal som förra året men med skillnaden att ni medlemmar nu kan närvara men samtidigt erbjuder vi er också möjligheten att närvara via Zoom.

Vi ber er fylla i anmälningsformuläret som finns i länken ovan där ni anger om ni tänker komma till Sessionssalen eller om ni tänker delta via Zoom.

Sen kommer vi att skicka länken till Zoom-mötet via E-post till er alla som fyllt i anmälan.

Anmälan skall vara gjord senast 20/11. Efter det stängs formuläret.
 

Ekonomisk redovisning för verksamhetsåret 2020-2021 och budget för kommande verksamhetsår 2021-2022 finns tillgängligt för LBS medlemmar att läsa på kansliet från 2020-11-11 samt även på årsmötet.

 

Sessionssalen rymmer 70 gäster så vi tror att det finns plats till er alla. Skulle det visa sig att fler än 70 anmält sig att deltaga fysiskt kommer vi att gå efter när ni anmält er.

Lomma 2021-11-11

Styrelsen

 ======================================================

Digital uppkoppling på Zoom till årsmöte – så här går det till

Vi öppnar mötet redan 18.00 så att alla i god tid ska få tekniken att fungera samt pricka av för röstlängd.
 
Tänk på!

  • Det är enklast att använda en dator med webkamera (för att synas om du vill det) och mikrofon för att kunna höras och delta. Mobil fungerar men med större skärm är det enklare att följa med i handlingar och dagordning.
  • Stäng av mikrofonen när du inte pratar.
  • Använd gärna headset – ljudet brukar bli mycket bättre då.
  • Låt alla prata färdigt under mötet. Det är svårare med mötet när man inte kan läsa av varandras kroppsspråk. Men försök att ta det lugnt och ge varandra tid att vara eftertänksamma.

Under mötet:

  • För att se alla deltagare, välj Gallery View i Zoom genom att klicka på knappen högst upp till höger.
  • I nederkant finns flera ikoner, så som chatt, mikrofon och videokamera osv. Du kommer se att medlemmarna samlas allt eftersom inloggningen pågår.
  • Du använder symbolerna för video och audio för att stänga av eller slå på bild och ljud. Stäng av ditt ljud när du inte pratar.
  • När du väl anslutit och ljud och bild fungerar, så kan du använda stunden fram till mötet börjar till att prata med andra eller sätta videon på vänt och hämta kaffet
  • När mötet startar skall alla vara på plats med videon påslagen
  • Vi kommer att visa dagordning samt handlingar 
  • Begär ordet genom funktionen ”raise your hand” (läs mer längre ned)
  • Vid röstning används funktionen används knapparna "yes / no". (läs mer längre ned)

 
Jag är inte van vid teknik, kommer jag klara detta?
Ja, Zoom är ett enkelt program, men skulle du tycka att det är svårt eller får problem kan du kontakta styrelsen för teknisk support, detta gör du genom att skriva till styrelsen@lbs.nu eller ringa Leif på 0733-365484.

 
Hur ansluter jag till zoom-mötet?

  1. Vissa av er har kanske redan informationen om hur ni loggar in på Zoom och har redan Zoom installerat på din dator men om det är första gången du deltar i Zoom kan du bli ombedd att ladda ner och installera ”Zoom Clients for Meetings” vilket kan ta ett par minuter. Då behöver du acceptera Zooms användningsvillkor samt tacka ja till att delta med din dators video och audio. Så se till att ha gjort klart detta i god tid innan stämman startar.
  2. Zoom finns som app både för dator, mobil och plattor. Välj det som passar dig bäst. Använd sedan länken i kallelsen för att starta mötet.
  3. Annars gå till - https://zoom.us/download
  4. Klicka på ”Download” under rubriken  ”Zoom Clients for Meetings”
  5. Ladda ner och installera programmet
  6. Klicka på möteslänken du fått i email några dagar innan stämman. Ange ditt namn och klicka för om du vill ha video samt mikrofon aktiverat.
  7. Du är nu ansluten till mötet!

Zoom finns som app både för dator, mobil och plattor. Välj det som passar dig bäst. Använd sedan länken som skickats ut med E-post till dig för att starta mötet.
 
Vad krävs av mig som medlem?
Du behöver ha tillgång till en dator eller laptop med internet, gärna med tillgång till webbkamera och mikrofon, men det är inget krav, då du kan lyssna och rösta utan. Zoom fungerar även i en smartphone, men rekommenderar att använda en större skärm.
 
Det kommer även kräva en del tålamod och överseende, då alla har olika förutsättningar/digitala kunskaper och detta är en ny metod som vi inte provat innan.
 
Talarlista – Hur begär jag ordet?
Du använder chatt-funktionen som du hittar när du håller pekaren längst ner i bilden. Skriv bara "ORDET” i chatten, så skrivs du upp på talarlistan.
 
Omröstning – Hur går röstningen till?
Inför varje omröstning kommer ordförande att som vanligt ställa frågan och samtidigt kommer det att dyka upp en dialog på din skärm med olika svarsalternativ.
 
Chatt-funktionen
I chatten kan du ställa frågor och begära "ORDET" under mötet. Mötespresidiet upprättar en talarlista.

 

Zoom-hjälp
Du hittar mer information och support (engelska) på Zooms hemsida:

https://support.zoom.us/hc/en-us?flash_digest=3632a060af15730664f03efe2b41344e1ad4c474

 

Du kan även ta del av en svensk introduktionsvideo:

 

https://www.youtube.com/watch?v=PcUgz-j3SPI

 

Eller:

 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLKpRxBfeD1kEM_I1lId3N_Xl77fKDzSXe